tisdag 23 mars 2010

Morgonstund har..

guld i mund

Det är rubriken på den här krönikan som publiceras i Bohusläningen idag.

Punktlighet. Smaka på ordet, rekorderligt så det förslår.
Men faktum är att om det är något jag uppskattar hos mina medmänniskor, så är det just förmågan att passa en tid. Därför är det så vansinnigt irriterande att jag själv är rätt så dålig på det. Särskilt om morgnarna.

Bortförklaringarna och ursäkterna har varit många.
Jag har kallat mig tidsoptimist, spontan och till och med lite crazy. Har skyllt på broöppning, försenade bussar och pratglada svärmödrar. Fast egentligen handlar allt om lättja. Om oförmågan att gå upp när klockan ringer, att försjunka in i morgontidningen och att aldrig åka hemifrån i tid.

Att bli förälder var rena skickelsen. Plötsligt kunde jag välja och vraka mellan hundratals fantastiska undanflykter. "Han vägrade äta" eller "Jag hade varit i tid, om det inte varit för ett blöjbyte".
Det pinsamma var när vi stämt träff med vänner, som inte bara hade ett utan kanske två eller tre barn. Barn som alla stod prydligt och väntade på vår sena entré. Inte särskilt kul att vara "lite crazy" då.

Men, nu har jag hittat en lösning. Åtminstone när det gäller morgnarna. Och den lösningen stavas, F-Ö-R-B-E-R-E-D-E-L-S-E. Det började med jag lade fram barnens och mina kläder (hade gärna gjort det för min man också, men han vägrade) i fina små högar, kollade så att alla vantar och mössor fanns på plats och såg till att bilnyckeln hängde på kroken. Sen gick jag loss i köket. Dukade bordet, jag måttade upp havregryn till gröten och såg till att minstingens favoritsked låg vid just hans tallrik.

Så långt allt väl. Det var när jag började gnälla över att "någon flyttat på mjölkpaketet, som jag ställt till höger i kylen för att lätt komma åt det" och på allvar funderade på hur vi skulle kunna bädda sängarna innan vi gått och lagt oss, som jag fick höra att jag gått för långt.
"Snart kokar du väl tevattnet och häller upp det i en termos", blev makens kommentar. Ja, varför inte? Det sparar oss säkert ett par minuter.

Inga kommentarer: