söndag 15 januari 2012

Kahlo, Lööf och Disney

I dag har vi verkligen hunnit med.
Klockan 10.22 klev Algot och jag på tåget i Ljungskile.
En timme senare var vi framme i Göteborg.
Tog sjuans spårvagn upp till Valand och knallade upp till konstmuséet.
Som den lantlolla jag är blev jag uppriktigt förvånad över att det var fler än vi som tänkt ta en titt på Frida Kahlo och Diego Riveras målningar. Och/eller kolla in Jan Lööfs fina teckningar.
Kön till kassan ringlade lång. Men Algot var faktiskt tålmodigare än jag och snart var vi inne.

Frida Kahlos målningar fascinerade mig redan på konsthistorien på gymnasiet. Minns att jag blev tagen av hennes livsöde, med trafikolyckan, den otrogne konstnärsmaken och missfall.
Att hennes bilder, till skillnad från många andra moderna målares verk, (som vi fick ta del av i det nedsläckta klassrummet då en rätt trött vikarie lät rullbandet gå), var både mer lättbegripliga och gripande.
Trodde väl aldrig att jag skulle få chans att se dem i verkliga livet.
Men det fick jag idag!
Och jag är fortfarande väldigt fascinerad.
Ska nog ta och gå och låna mig en bok om hennes liv.

Sen kolla vi även in Jan Lööfs finfina teckningar.
Och alla som klagar på att det saknas tjejer och kvinnor i berättelserna.
Det skiter jag i!
Jag gillar både Skrotnisse och Pelle på äventyr. Sådesså!

Damer fick vi förresten se så det räckte till när vi avsluta dagen med att, i sällskap med övriga familjen samt kusin och svåger, gå på Disney on Ice på Scandinavium. Barnens julklapp från kusin och faster.


Frida på bänk, Nickolas Muray, New York, 1939

Pelles planetfärd, Jan Lööf, 2009

Disney on ice, Göteborg 2012

Inga kommentarer: