torsdag 5 november 2009

Uppläxad att äldste sonen

Sitter här och är så där löjligt nöjd ,
som man bara kan bli om man just städat huset,
medan mannen är på ölprovning,
på Pripps gamla bryggerier i Göteborg
(jo, ja tackar ja...)

Men inte hade det varit möjligt,
om inte snälla mor kommit hit redan i eftermiddas.
Efter en promenad och lite kaffe
tog hon sig an de små medan jag gick loss med dammsugaren.
Och jag erkänner,
den här martyren trivs förträffligt med att kunna stoltsera med ett nystädat hem när ölprovaren behagar komma hem.

I övrigt gjorde lill-Agge mig fullständligt mållös idag.
Så här gick det till:
Efter en tur i det fria tyckte jag att vi skulle gå in.
För att få med mig killarna körde jag den vanliga:
"Vem-hinner-först-fram-till-trappan-leken"
Problemet var att Måns, för en gångs skull, kom fram först,
vilket förstås gjorde storebror så förbaskad att han gav lillebror en ordentlig knuff.

Som den rättskaffens moder jag är tog jag förstås Algot åt sidan och påbörjade mitt förmaningstal om att "man faktiskt måste lära sig att även andra kan vinna en tävling och att man inte får vara en dålig förlorare och ta till handgripligheter för det".

Eller, ja, riktigt så långt kom jag aldrig
för plötsligt höll Algot upp båda händerna och sa:
"Stopp, stopp, stopp, mamma!
Du kan bara säga att jag inte ska knuffas.
Det räcker!

Inga kommentarer: