onsdag 7 september 2011

En tur till Tureborg

Idag trotsade vi vädrets makter och tog en tur till Tureborg.
Har något svagt minne av att jag fick följa med farbror Simon och kusinerna dit som liten. Men hade ingen aning om hur häftigt det stället är.
Vi parkerade nere vid höghusen och hittade en brant och blöt stig upp på berget. På ena sidan forsade regnvattnet och på den andra tvära bergsväggar. Så mitt i skogen, en gammal stentrappa och något som liknade en väg. Vi fortsatte uppåt och tappade nästan andan när den stora ruinen reste sig upp framför oss.
Flera meter höga murar, valv, gångar, galler och gluggar. Farliga gropar och stup. Ett helt intakt runt torn som vi klättrade ända upp i. Milsvid utsikt över stan.

Vet inte om grabbarna eller jag var mest fascinerad.
Är dock rädd att jag skrämde upp Måns lite för mycket med mitt snack om fängelsehålor och spöken. Fick lova att allt bara var på låtsas, till och med stenarna, när han skulle somna ikväll.

Här kan du läsa mer om Ture Malmgren som lät bygga borgen. http://uddevallare.blogspot.com/2007/04/tureborg-och-ture-malmgren.html

Förresten är det just den mannen jag har och tacka för mitt jobb. Det var han som grundade Bohusläningen en gång i tiden.

Tureborg cirka 1920, Okänd fotograf

Måns och Algot Wedberg i tornet på Tureborg 7 september, 2011.



Inga kommentarer: