tisdag 16 september 2008

Utmaningen antagen

Bloggkollegan å före detta arbetskamraten Magdalena Rydberg utmana mig i att upprätta en lista över de fem personer som inspirerat mig mest i livet.

Här är de som först kom upp i huvet:
  • Astrid Lindgren - väckte, med sina underbara berättelser, mitt intresse för att läsa och skriva. Verkar dessutom ha varit en fantastiskt trevlig person med en rejäl skopa sympatisk självdistans.
  • Farmor och mormor - som tyvärr inte finns i det här livet längre. Men som finns där ändå! Farmor som med sin kärva skärpa inspirerade till egna vägval och världens snällaste mormor som gjorde allt och lite till för sina nära och kära.
  • Urban - som, med inställning att allt är möjligt, förde in en helt ny dimension i mitt liv.
  • Bror min - för sin enastående godmodighet. Där ligger Nalle Puh i lä!
  • Grabbarna grus; Algot och Måns. Genom dem ser jag livets mirakel.

Och så undrade Magdalena om jag ville svara på den här 100-punkters listen. Jo vars, jag kan försöka. Gillar ju listor, själv.

Tio första:

Första bästa kompis: Jörgen Nyman

Första bil: En vit fårrrd

Första kärlek: Too long ago...

Första husdjur: Kaninen vitnos (Även mitt sista husdjur om man bortser från dagens akvariefirrar)

Första semester: Tja, om man ska ta första egna semestertrippen var det två veckor på Cypern med fem tjejer från klassen. Sommaren mellan första å andra ring...;-)

Första jobb: Sommarjobb på Kanalverket i Lilla Edet. Det var efter åttan å jag målade upp Sigge på ett tak.

Första köpta skiva: En singel med Howard Jones, med den fantastiska brandgula luggen.

Första köpta film: Ingen aning. Jobbade extra i videobutiken, så jag behövde aldrig köpa några filmer

Första konsert: Vet inte om det var den första. Men jag minns när jag fick följa med storkusinerna till Rondo å titta på Lundell. Det var stort! För att inte tala om de enorma ölen!?

Nio sista:

Sista alkoholdrycken: Ett par glas rött till fredasmiddan. Mmmmm....

Sista bilfärd: Idag, hem från jobbet. Svårt att komma hem fort nog. När man vill träffa de små innan läggdags.

Sista filmen du såg: Flyga drake. Helt okej, men boken var ljusår bättre.

Sista ringda telefonsamtal: Alldeles nyss, till barndomsvännen Malin som fyller 36 idag.

Sista bubbelbadet: Måste ha varit när jag vänta Måns i höstas.

Sista spelade cd: Nina Simone, alltid Nina, i bilen.

Sista kyss: To private

Sista gången du grät: Se svaret ovan.

Sista måltiden: Hu! Det lät ödesmättat. Men Ubbes flygande Jakob, förut när ungarna somnat smaka fina fisken.

Åtta har du nånsin:

Dejtat en av dina bästa kompisar? Njet.

Blivit arresterad? Inte det heller.

Blivit kär vid första ögonkastet? Ja, och det tycks hålla.

Fått ditt hjärta krossat? Jajamen!

Sagt att du älskar någon utan att mena det? Nej

Kört för fort? Har hänt.

Fuskat på ett prov? Näpp, inte som jag minns. Är ju lärarbarn...

Slagit någon? Förutom rätt vilda brottningsmatcher med brorsan. Nej.

Sju saker du har på dig:

För ointressant.

Sex saker du gjort idag:

1. Simmat 1000 meter.

2. Jobbat

3. Lättat mitt hjärta

4. Busat med Algot och Måns

5. Ätit med Urban

6. Bloggat på tok för länge

Fem favoritsaker :

1. Kameran

2. Mina fina löparskor

3. Lilla segelbåten

4. Dagboken

5. Bilen

Fyra personer du kan berätta allt för:

Någon sån person finns inte. Men, beroende på ämne ligger Urban, mamma å vännen Annika bra till.

Tre val:

Svart eller vit? Svart

Sommar eller vinter? Sommar, åtminstone på de här breddgraderna där vi knappt får någon vinter att ringa hem om.

Choklad eller chips? Choklad

Två saker att göra innan du dör:

1. Ge bokprojektet en ärlig chans

2. Måste fundera mer på den...

En sak du ångrar:

Säkert en hel del. Men inget som jag orkar lägga energi på.

Puh! Det tog sin tid, men nu är utmaningen avklarad.

Kolla gärna in Magdalenas braiga blogg på adressen http://magdalenarydberg.blogspot.com/

Det brukar jag göra!

God natt!

2 kommentarer:

Magdalena Rydberg sa...

Tackar och bockar! Kul det var att läsa om Astrid Lindgren, jag kände faktiskt samma som du! Jag hade massa band med alla hennes berättelser och lyssnade alltid på dem när jag var liten. Och kanske är det som du säger; att inspirationen att berätta och skriva kommer därifrån? Intressant! Astrid rules! Ha det bäst, fru Kajsa!

Anonym sa...

Oj, ingen dålig lista! :) Den vita Forden, som tagit en på diverse äventyr, är svår att glömma! :)
Kram