tisdag 8 mars 2011

Kan kvinns dra till skogs?

En fundering så här de sista minuterna av internationella kvinnodagen.

Har blivit helt såld på Lars Monsen......s liv.
Om ni missat honom, så är han den där otroligt godmodige norrmannen som tillbringar ett helt år i Nordkalottens vildmark. Programmet heter just Nordkalottten 365 och går på måndagkvällar i SVT.

I utstuderad vilda västernstil trotsar han isande vindar, mygg och skavsår. Med jycken som enda följeslagare vandrar, paddlar och skidar han fram i Nordens nordligaste nationalparker. Bär det han måste ha för att klara sig på ryggen, njuter av årstidernas skiftningar och vrålar av lycka när han får en präktig harr på kroken.

I Norge är den här äventyraren tydligen något av ett nationalhelgon. Själv såg jag honom första gången i Skavlan där han berätta om en fjälltur tillsammans med ett gäng funktionshindrade. Och efter lite googlande så vet jag nu att han korsat så väl Kanada som Alaska och Grönland till fots.

Hur som helst. När jag uppkrupen under fleecefilten i soffan följer hans färd genom teverutan kan jag inte låta bli att låta tankarna flyga iväg.

Skulle jag fixa att göra något liknande?

Skulle jag få lappsjukan redan efter en eftermiddag i ensamhet eller skulle ett sånt där norskt självklart Monsen-lugn infinna sig?

Sen glider tankarna in på nåt slags man-, kvinna-, jämställdhetsperspektiv.
Jag försöker se en kvinna göra ett liknande program, leva ett liknande liv.
Börjar plötsligt flina lite förläget.
Vad skulle jag själv tycka om en kvinna som väljer att leva ett sånt liv. Som lämnade allt, som för de flesta anses viktigt, och gav sig ut i vildmarken.


Ärligt talat skulle jag nog undra vad som fattades henne.
Vad har hon varit med? Vad flyr människan ifrån? Vad vill hon bevisa?
För inte kan hon väl frivilligt utsätta sig för allt det där?

Själv vet jag förstås att jag inte skulle klara mig ensam utan min familj i ens en vecka.

Men, det är inte det den här frågan handlar om.

Frågan är helt enkelt kan ett kvinns dra till skogs?

Avslutar med en bild från dagen som gick.
De är inte från det vilda Nordkalotten.
Men, vi hitta faktiskt en äkta rådjursskalle:

En något fundersam Algot

http://www.nrk.no/nordkalotten365/

Inga kommentarer: