söndag 12 april 2009

Helgonet Henke

Visst hade jag väl hört att fotbolls-Henke-Larsson var uppskattad hos skottarna.
Men att få höra en taxiförare framföra en hyllningssång till "sir Henrik" var mer än jag räknat med.
Ändå var det just det som hände när vi hoppade in i en Black cab på Sauchiehall Street och bad att få komma till Barras Market i East End.

-Oooooh, you're swedish ai, You must be very proud of sir Henrik, ai?

Urban och jag tittade undrande på varandra, när taxichaffisen plötsligt brast ut i sång:

"Sir Henrik came over the ocean,
sir Henrik came over the seaaaaaa,
sir Henrik came over the ocean
and what a saint he turned out to beeeee."

(Melodi: My Bonnie)

-Oooooh, he is a good man sir Henrik, ai!
Allways nice and polite, ai?
And what ha footballplayer, ooooooohh!
Allways looking after himself, staying in good shape and no scandals at all.
Oooooooh, he helped us to win four titles in seven years, FOUR TITLES,
the good sir Henrik!
-Oooooh, you must be very proud!

sa taxichauffören, som nästan verkade lite stolt själv för att han fick inleda denna lördagsförmiddag med att transportera två av sir Henriks landsmän.

Vi betalade, tackade för sången och jag vet inte om Urban kände likadant. Men personligen skämdes jag som en hund över att aldrig ha anat sir Henriks storhet.

Vår tripp till Glasgow var finfin.

Här kommer några bilder.




Framför pampiga University of Glasgow rinner River Kelvin



Trädgård i mysiga West End



Botaniska Trädgården och glashuset Kibble Palace



Ett av Glasgow Cathedrals vackra fönster


Vy över Glasgow Cathedral från högt belägna kyrkogården Necropolis


Lördagsfynd på Barras Market i East End

Säckpipeblåsare på Argyle Street


Spitfireplan på Kelvingrove Art Gallery and Museum

Årets första glass, Kelvingrove Park
Och för den, som liksom jag, inte riktigt greppat hur stor Henke Larsson faktiskt är. läs här:

Inga kommentarer: