onsdag 8 april 2009

Så kan det gå, på bilprovningen

Vet inte varför jag förnekade alltihop.
Men när besiktningsmannen undrade vad som hänt med bakstycket till höger strålkastare och ville veta hur det kom sig att lampljuset var riktat "rakt ut i skogen", så sa jag att jag inte hade någon aning.

Trots att jag mycket väl visste att den enda som varit framme och fingrat på den där lampan var jag. Och att det inte kan ha varit någon annan än jag som tvingat in lampstackarn i fel läge och som sedan glömt att skruva tillbaka bakstycket.

- Neeej, jag vet inte huuuuur det där kan ha gått till, sa jag medan vi glodde ner i motorrummet för att kolla om bakstyckelocket möjligen kunde gömma sig där nere i mörket.

- Har du märkt ett skramlande ljud? undrade han efter att, till Algots stora förskräckelse, ha hissat upp bilen i taket.

Ännu en kuggfråga, tänkte jag och funderade på vad han kunde tänkas vilja höra.

-Njaaae...blev mitt törhända inte särskilt intelligenta svar.

- Det borde du nog ha gjort med tanke på den här, sa han strängt och pekade mot en avrostad stålrem runt ljuddämparen.

- Jasså det där! sa jag och försökte låta som just det ljudet var något jag hade full koll på.

Tror inte att han gick på det för nästa kommentar blev:

- Det där är ju inget som vi bryr oss om här på bilprovningen och förresten vet jag inte om den där grejen fyller någon funktion över huvud taget. Men det kan ju vara bra för dig att veta vad det är som snart kommer att ramla av bilen.

"Inget som vi här på bilprovningen bryr oss om", nähä, och vad var då vitsen med att skrämma upp mig? hann jag tänka innan besiktningen var klar och domen skulle falla.

- Ja, det gick ju bra det här, sa stränga besiktningsmannen varpå jag blev så häpen att jag var tvungen att påminna om strålkastaren som ju trots allt lyste rakt ut i skogen.

Det gick inte att ta miste på irritationen när han tryckte besiktningsprotokollet i min hand och sa:

- Ja, men den har jag ju fixat till!!!

Undrar om han eller jag är gladast över att det dröjer ett år till nästa besiktning.

I kväll har jag varit med tre trallande töser på 43 kvadrat i Trollhättan. Gott som tusan!

http://www.43kvadrat.se/

2 kommentarer:

J sa...

hej!! vad blev det för gått på 43kvadrat.. vad kan du rekomendera??? ha det bra.

Kajsa Wedberg sa...

Tapastallriken som vi fick in till förrätt, var en riktig höjdare!
För att inte tala om chokladmoussen i form av ett stjärnfall. Flott och smaskens!