torsdag 21 maj 2009

Tävlingsmänniska, inte jag inte...

Ren och skär ilska fick mig att spurta som en tok över mållinjen på Tjej-7:an vid Bjursjön idag.
Hade en lång mörk tjej framför mig de sista kilometrarna. En tjej som antingen använde loppet för att träna intervaller eller också var utsänd av någon illvillig person för att formligen reta gallfeber på mig.
Det som hände var att hon stannade upp och promenerade delar av loppet. Eftersom jag bara hade några tiotalmeter fram till henne närmade jag mig förstås varje gång hon slog ner på takten.
Men, just när jag var så nära att hon måste ha hört mitt flåsande i nacken så satte hon iväg, lätt som en hind, och susade iväg några hundra meter.
Sedan, samma sak igen och igen och igen.
Till slut var jag rejält uppretad.
Och inte blev det bättre när jag, för femte gången kom upp jämsides och hon, vände huvudet mot mig och sa "det var väldigt vad du håller i och kämpar".
"- Ja, men nu börjar jag bli rejält irriterad över att du springer ifrån mig hela tiden" sa jag mot hennes ryggtavla som försvann iväg framför mig.
Nästa gång jag kom i kapp säger människan "Jag kanske är lite taskig mot dig" och kutar iväg. "Nejdå, jag behöver en hare som du!" ropade jag och tänkte henne ska jag slå om jag så ska fälla henne med krokben på mållinjen.
Revanschen kom på upploppet. Tävlingen hette ju Tjej 7:an men visade sig vara 7 km och 250 meter och det var när när de där sista 250 metrarna återstod som jag plötsligt lyckades springa om henne.
Hörde henne säga "Nej, jag lägger ner. Nu får du ta över."
I mina öron lät det som hon försökte få det till att hon gav bort segern av någon slags välvilja.
Något som fick mig att ilskna till så till den milda grad att jag inte bara sprang förbi henne utan även passerade en enveten tant som jag bara sett ryggen av under hela loppet.
Följden blev att den lilla skara av funktionärer och påhejare som slutit upp vid målgången kunde se en bindgalen tvåbarnsmamma ta ut sig fullständigt de sista metrarna fram till mållinjen.
Tiden blev 40.54.
Behöver jag tillägga att jag gått med ett småleende på läpparna hela dan?

Inga kommentarer: