tisdag 19 maj 2009

Tjejlopp, behövs dom?

Funderar på att springa Uddevalla skidklubbs nya lopp kring Bjursjön på torsdag.
7 km bara för tjejer, med det passande namnet Tjej-7:an.
Fast, just nu sitter jag mest här å grunnar på vad jag egentligen tycker om löparlopp där endast damer är välkomna.
Egentligen var det Algot som fick mig att börja fundera. Efter att han sett alla Majalöpstanter som kutade runt i Högsäterskogen undrade han varför inte pojkarna fick vara med.

Vad skulle jag säga?

Jag menar, visst förstår jag tanken med Vårruset, LadyLufsen, Tjejmilen och för all del mysiga Majalöpet.
Att det har varit svårt att locka tjejer till alla etablerade motionslopp och tävlingar, där männen redan dominerar.
Men, nu är det ju faktiskt så att damerna blir allt fler även i de loppen. Kolla bara antalet som ställer upp i Göteborgsvarvet varje år.
Och egentligen är det ju orättvist och rent utav diskriminering att utestänga alla löpglada karlar.
Om man bortser från Grabbhalvan, som väl mest är ett skämtlopp, finns det väl inga lopp där kvinnor inte är välkomna.
Nej, hur skulle det se ut?

Eller också försöker jag bara hitta en ursäkt för att få gå och slå dank på Kristi himmelsfärds dag...

Idag har Algot varit på utflykt till Strandön med dagis.
De tog bussen från Groheds norra kl 9.40 och var inte tillbaka förrän vid kvart i två. Verkar ha varit en lyckad tur. (Algot är inte så mångordig när det gäller att berätta om sin dag.)
Enda missödet tycks ha varit en kvarglömd krabbfiskeutrustning och att han spillde yoghurt på gräset.

Inga kommentarer: