måndag 12 maj 2008

Mjölkallergi, bältros och nya tänder

Med en natt på akuten och en halv dag på vårdcentralen tycker jag mig ha haft giltigt förfall från bloggandet.
Lille Måns fick ånyo en febertopp och i kombination med ilsket röda utslag rådde sjukvårdsupplysningen oss att åka in.
Det blev en lång natt på akuten med besked om eventuell mjölkallergi. Vad febern kom sig av hade de däremot ingen aaaaning om.
Idag är det dock jag som agerat "den inbillade sjuke". Vakna med lika ilskna utslag plus ett märkligt bortdomnande ben.
"Din son har förmodligen vattkoppor å du har bältros" sa sköterskan på sjukvårdsupplysningen å skicka iväg oss till vårdcentralen.
Men det var griller som läkarn snabbt tog ur oss. Enligt honom handla det om simpla värmeutslag på både mig å Måns medan bendomningarna kom sig av en nerv i kläm efter dagar av intensivt benhukande i rabbaterna.
(Det var väl det jag visste, att rensa ogräs kan aldrig vara nyttigt...)

Den ende som verkligen uppskattade det läkarbesöket var Algot som stolt visade upp alla sina skrapsår och högljutt proklarmerade att "Mamma, JAG pratar nu!!!" när jag, med Måns skrikande på armen, försökte redogöra mina märkliga åkommor för den fullständigt humorbefriade doktorn.

Ja ja, nu är det bara att avvakta å se vad som händer med utslagen. Temperaturen har ju i varje fall gått ner väsentligt, så om det var värmeutslag det handlade om borde de ju försvinna snarast.
Å när det gäller Måns feber, så skrämdes den på flykten redan under akutbesöket. Min teori är att den orsakades av de två små gaddarna som snart verkar kika fram i underkäken.
För säkerhets skull återgår vi även till ersättning som inte är baserad på komjölk.

Å, så undrar folk hur man får tiden att gå när man är föräldraledig...

1 kommentar:

Elin sa...

Du hade tur då, jag blev smittad med bältros av min sons vattkoppor (eller det antar jag i alla fall), tänker att det borde vara ganska vanligt, men läkaren gav mig inget riktigt svar på om det är så - annat än att "det händer"...