tisdag 30 december 2008

Sjukdomsbild och årssummering

Sjukdomarna fortsätter att gäcka oss.
Just som U. återhämtat sig insjukna Algot i feber och i natt råka den stackarn ut för en kräkattack.
I morse verkade han bättre, men på eftermiddan kom febern tillbaka och nu har han fått skällande hosta också.
Några fler kräkningar har det i varje fall inte blivit...från hans sida.
Då var det värre med Måns, som blev lika förvånad som jag när han kasta upp hela lunchen i eftermiddas.
Men, om det är något som barn är bra på så är det att hantera lite magsjuka. För så fort magen var tömd var han lika pigg och glad igen. Och nu har han faktiskt fått behålla gröten och sover sött.

Inser förstås att det är allt för tidigt att ropa hej, men nog vore det alldeles förträffligt om vi klara av årets vinterkräk så här lättvindigt.

Morgondagens nyårskalas här hos oss har vi förstås fått avstyra. Så morgondagen ska enbart ägnas åt rekreation. Förhoppningsvis är vi i skick att laga till något gott åt oss själva i varje fall.

Ja, år 2008 års jul och nyår blev inget att ringa hem om precis. Men det tar jag faktiskt med ro. För sjukdomarna till trots, njuter jag mest av att vi får tid tillsammans. Sen är det förstås en skänk från ovan att U. är tillbaka på banan och kan rycka in när lakan ska bytas och pannor ska baddas.

Hitta den här listan på Annikas ditt och datt blogg och följer hennes uppmaning om att summera 2008.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja, jag gifte mig.
2. Höll du några av dina nyårslöften?
Skulle inte tro det, eftersom jag inte kan komma på ett enda av dem.
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
2008 var rena babyboomen. Vännerna Annika och Per fick en liten Elvis-Lukas, Farbror Tommy och Cia fick lille Norton, kusin Alex blev pappa till Malte och kusin Cilla fick och också en liten grabb, jobbarkompisen Ingela fick en son och vännen Maria fixa en lillebror till Dorotea.
4. Dog någon som stod dig nära?
Gamla faster Zara.
5.Vilka länder besökte du?
Inget annat än fosterlandet.
6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?
Mer tid med Herr U.
7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?
8 januari och 7 juni.
8. Vad var din största framgång 2008?
Framgång och framgång...Men att ha blivit mor för andra gången och fru Wedberg kan man väl inte beteckna annat än framgångar??
9. Största misstaget?
Tror faktiskt inte att jag gjort någon riktig tavla i år.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nej, jag har faktiskt varit väldigt frisk. Tack och lov!
11. Bästa köpet?
En manchestertunika från Indiska.
12. Vad spenderade du mest pengar på?
Blöjor och mat, känns det som.
13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ja, mina barn flera gånger varje dag.
14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2008?
Bara en herrans massa signaturer från Bolibompa. Typ "Mu, bä, dubbelkvack dubbelkvack..."
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Både och. Det har varit ett omtumlande år.
16. Vad önskar du att du gjort mer?
Träffat mina vänner.
17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Inget, jag bara önskar att dygnet haft fler timmar.
18. Hur tillbringar du julen?
Med barn, bror och föräldrar samt bitivis en man med feberfrossa.
19. Blev du kär i år?
Ja, faktiskt! Giftermål efter sju år gjorde mig riktigt nykär.
20. Favoritprogram på TV?
Jag får väl erkänna att jag helst inte ville missa höstens töntserie "Livet i Fagervik".
21. Bästa boken du läste i år?
Flyga drake.
22. Största musikaliska upptäckten?
Hur lätt det är att lyssna på musik på nätet utan att göra något olagligt.
24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
Minns inte vad jag önskade mig, men jag fick en jättebra huvjacka av U. som jag använt i princip varje dag sedan dess.
25. Något du önskade dig men inte fick?
Se ovan.
26. Vad gjorde du på din födelsedag 2008?
Jobbade och blev uppvaktad.
27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mer tid.
28. Hur skulle du beskriva din stil år 2008?
Förvirrad mamma.
29. Vad fick dig att må bra?
Joggingrundorna.
30. Vilken kändis var du mest sugen på?
Ingen.
31. Vad saknade du?
Stundtals fotfästet.
32. De bästa nya människorna du träffade?
Sonen Måns, som såg dagens ljus den åttonde januari och en handfull intressanta personer som jag haft förmånen att intervjua genom jobbet.

Inga kommentarer: