tisdag 8 april 2008

Jämförelsernas fest

20 år har gått sedan jag gick ur nian. Å det ska tydligen firas!
Ett företag med det passande namnet Barabamba har gjort det till en affärsidé att anordna återträffsfester och nu är det avgångsklasserna från år 1988 i Lilla Edet som står på tur.
Jag har förstås tackat ja! Fast jag får väl erkänna att det är med skräckblandad förtjusning.
Vill ju inte missa chansen att se vad det blev av alla, samtidigt som jag fasar för resan tillbaka i tiden. Tillbaka till högstadiets rangordning av individer och tuffa jargong.
Sist vi hade en sån där träff var väl för tio år sedan. Minns att jag kände mig både ensam och nöjd med att jag inte hade hunnit skaffa barn.
Nu, efter ytterligare 10 år, hade jag nog tyckt att det varit rätt jobbigt att gå dit om jag inte haft mina barn att berätta om.
Riktigt trist, när man tänker på det!
Som om allt jag gjort innan Algot å Måns kom inte räknas.
Men det går liksom inte att komma ifrån alla jämförelser vid en sån där reunion. Hur har det gått för alla andra med barn, jobb, hus å hem?
Och även om man hellre dog än erkände, så vill man allt bra gärna få bekräftat att rivalen man hade i skolan också lever ett stilla Svenssonliv....gärna med ett par kilos övervikt.
Tja, man är väl inte bättre människa än så.

Inga kommentarer: