lördag 8 mars 2008

"Någon har spytt på fjärrkontrollen...."

....konstaterade Urban, i samma tonläge som om han just noterat att det blåser ute.
- Ja, och inte beror det på tt vi haft fest, sa jag.
Vi log i samförstånd och återgick sedan till tevesändningen från femmilen respektive dagens GP.
Det känns som om vår uppfattning om vad som är normalt har förändrats avsevärt. Lite mjölkig spya är väl inget att hetsa upp sig över. Särskilt inte som båda smågrabbarna bestämt sig för att sova middag och man får en stunds lugn och ro.
Annars har förmiddagen ägnats åt snickeri och trädgårdsvård. Försökte vara en lajbans morsa och spikade ihop ett träsvärd med Algot i garaget. Problemet var att den lille 2-åringen tydligen inte visste hur ett svärd skulle hanteras. För när det väl var färdigt envisdes han med att hålla svärdet upp och ner. Med påföljden att han, likt en fanatisk kristusivrare, sprang omkring och viftade med ett hemmagjort krucifix och skrek "pang, pang, jag skjuter dig med mitt faliga sääääärd".
För att få stopp på denna hedniska lek övergick vi snabbt till att klippa ner den vildvuxna häcken med Smällspirea bakom garaget. Har läst i våra trädgårdsböcker att de ska ansas hårt tidigt på våren. Ändå kändes det som jag begick ett brott när jag gick loss med häcksaxen och att någon växtkunnig granne när som helst skulle komma och ta mig i örat och tala om att Smällspirea minsann inte ska klippas förrän efter blommningen och absolut inte så där hårdhänt. Jag är visserligen stor nog att vara mor till två barn. Men att, på eget initiativ, klippa ner en häck i trädgården, det är uppenbarligen mer än mitt självförtroende mäktar med.

Inga kommentarer: