torsdag 27 mars 2008

Städsjukan har slagit till

Nu gäller det att passa sig.
Verkar ligga farligt nära fanatikergränsen när det gäller städning.
Känner igen mönstret från förra mammaledigheten.
Att gå hemma hela dagarna innebär att man plötsligt ser varenda smula, dammråtta och ihopkorvade strumpa som ligger å skräpar i vrårna. Och i brist på andra "resultatgivande" uppgifter är det lätt hänt att trilla ner i städträsket. Men det är när tanken "om-jag-nu-inte-får-visa-mig-duktig-på-jobbet-ska-jag åtminstone-ha ett-perfekt-städat-hem" slår till, som man måste passa sig.
Som idag, när jag skyndade mig att hänga upp tvätten före Urban. För att jag vet att jag gör det "mycket bättre". Eller när jag försökte våttorka trappan i smyg, sekunden efter att han gjort detsamma. Bara för att jag skulle vara säker på att "det blev ordentligt gjort!".
Urban avslöja mig naturligtvis och jag skämdes som en hund. Det värsta var att han varken tycktes bli förvånad eller arg. Tvärtom verkade han ana exakt vad det var som var i görningen.
Jobbigt, att vara en så "öppen bok".
Nej, målet för morgondagen är:
- Låt frukostsmulorna ligga kvar på köksbänken (...åtminstone fram till lunch.)

Inga kommentarer: