onsdag 26 november 2008

Algot forever

Det här en utskrift av en intervju med vår lille Algot som U. kom hem med efter dagens utvecklingssamtal på förskolan:

Varför tror du att du är på förskolan?
- Leka lite, göra mat här.
Hur känner du dig när du ska gå till förskolan?
- Lite bra.
Varför finns det förskolor?
- Dom gör det.
Varför finns det personal/fröknar på förskolan?
- Det ska man göra.
Hur tycker du att en bra personal/fröken ska vara?
- Bra.
Vem tror du bestämmer på förskolan?
- Tim.
Tycker du att du bestämmer något här på förskolan?
- (När han ska leka med "dinos".)
Vad skulle du vilja bestämma här på förskolan?
- Göra dinosaurier.
Vad brukar du göra när du är hemma?
- Leka med pappa.
Vad skulle du vilja lära dig?
- Träna gå på letten.
Vem tror du tycker om dig och varför?
- Tim, han gör det.
Hur tycker du att en bra kompis ska vara?
- Min Tim.
Tycker du att du är en bra kompis?
- Ja.
Tycker du om dig själv?
- ---
Vilka känslor känner du till?
- ---
Hur gör du om du vill leka med någon?
- ---
Har du någon vuxen du kan prata med?
- ---
Är du rädd för något/någon?
- Nej/Nej.
Är du ledsen för något?
- Nej.
Vad kommer du att arbeta med när du blir stor?
- Lära och träna.

Tja, vem har sagt att livet behöver vara knepigare än så?

Kan tillägga, för den som inte förstod det, att den nämnde Tim är Algots bästa kompis på dagis. Och att "letten" är detsamma som "toaletten". (Hu, har vi kört för hårt med potträningen när det första pojken säger när man frågar vad han vill lära sig är att "träna att gå på letten"?

Och när vi ändå är inne på Algot. Han är en riktig filur den grabben. Hör bara här:
Igår tog jag med smågrabbarna till ett byggvaruhus i vår omedelbara närhet. Uppdraget var duktigt nog att fixa julklapp till U.
När vi passerade dörrarna noterade Algot att "...här köper man plank, mamma" och följde snällt med in. Vi hitta det vi skulle, betalade och gick till bilen för att lämna klappen där. Algot undrade "...vad är det här?" och "vad ska man göra med den?" och jag svarade lite undvikande att den har man när man grejar och lockade sedan med en varm korv för att han skulle glömma hela saken. Korv blev det och nöjda och mätta styrde vi kosan hemåt.
Medan pojkarna kika på Bompa slog jag in paketet och gömde det på säkert ställe. U. skulle bli sen och mitt stilla sinne tänkte jag att det var rätt bra att Algot inte skulle hinna träffa pappa idag och att imorgon skulle säkert hela inköpsresan vara glömd. Men, just som Algot skulle nattas klev U. in genom dörren och innan jag visste ordet av hade ungen kläckt ur sig att "Pappa, pappa! Vi var på Blao Haos och jag fick korv för att inte säga något hemligt!".


Vill bara avsluta med att visa vad som hann hända på de typ fyra minuter som det tog för mig att bädda upp Algots säng, dra ner rullgardinen och lägga sov-apan på kudden:

2 kommentarer:

Annikas ditt och datt sa...

Haha, barn är härliga. Jag tror jag ska ställa frågorna till Axel så kan jag lägga ut det på min blogg. I morse sa Axel (de uppvaktade mig för jag fyller 36) "Mamma nu är du störst i familjen. Man ser att du har fyllt år, dina tuttar har blivit ännu större!!" ;-) Ja, vad säger man?

Kajsa Wedberg sa...

Jaaa, vad säger man?
När Algot är riktigt arg på mig brukar han säga:
- Mamma, du är dum, du är gammal!!"
Kör gärna intervjun med Axel. Det vore kul läsning.
//Gammel-Kajsa

PS. Grattis, förresten!