onsdag 19 november 2008

Tv eller inte tv, det är frågan

Kalla mig bakåtsträvare men jag tyckte faktiskt bättre om tiden före alla val.
- val av pensionssparande
- val av elbolag
- val av teleoperatör
och val av televisionsleverantör.

För ungefär ett år sedan hoppade vi på telias erbjudande om en herrans massa gratiskanaler bara man tecknade sig på deras bredband. Nu har tiden gått ut och efter viss möda lyckades jag faktiskt få tjejen på telias kundcenter att begripa att de gärna fick stänga av alla de där extrakanalerna. Kändes bara dumt att börja betala 200 eller var det kanske 300 kronor i månaden för något som vi inte använde.

Problemet är bara att när hon gjorde det så försvann även ettan, tvåan, fyran och (värst av allt) bolibompakanalen. Vad vi behöver nu är en digitalbox å den där silvriga lådan som vi fick från telia och som det faktiskt står digitalbox på. Den funkar naturligtvis inte.

Så idag gick jag till affären för att fråga vad vi behövde. Min ansats var att för en billig penning komma därifrån med enklast möjliga digitalbox. Men ack så jag bedrog mig.
För sällan har väl en så enkel fråga fått ett så komplicerat svar. Försäljaren tog naturligtvis tillfället i akt och berättade om alla tänkbara alternativ. Och då snackar vi boxerpaket, tv-navigator, tillvalskort och parabolantenner.

Istället för en billig liten box hade jag en packe broschyrer under armen när jag gick därifrån.
- Ja, vi får väl ta oss en funderare därhemma, sa jag och tackade för mig.

Nu har jag plöjt igenom broschyrerna och, tyvärr alla tv-leverantörer, vi kommer nog förbli tv-lösa här ut i Västerby.
Hör bara här:

"Äntligen är hösten här! Dagarna blir kortare, TV-kvällarna längre. Dags alltså att parkera framför TV:n och den nya årstidens programtablå. Skulle något komma i vägen mellan dig och din TV (om du t ex måste gå på någon trevlig middag), har jag ett bra förslag: Skaffa en inspelningsbar digitalbox."

och det blir ännu bättre...

Den här boxen passar utmärkt för dig som skaffat Disney Channel. Fyll den med många timmar av barnens favoritprogram och filmer. Perfekt att sätta på när helst du behöver lite tid för dig själv..."

Jag är smärtsamt medveten om vilken supereffektiv barnvakt teven kan vara. Men nog gör det ont när någon skriver det på näsan så där.

Särskilt om den som gör det heter Robert och är en påhittad reklamfigur från Boxer.




Huva!

Inga kommentarer: